70 lat sukcesów – WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO Abarth!

70 lat sukcesów – WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO Abarth! 31 marca 2019 roku minęło równo 70 lat od dnia, gdy Carlo Abarth założył firmę Abarth & C. Czy przeczuwał wtedy, że stworzy prawdziwą legendę stylu i osiągów, której znakiem rozpoznawczym będą samochody ustanawiające rekordy, rewolucyjne zestawy tuningowe i słynne wyścigi?

Świętując 70. rocznicę, Abarth oddaje hołd nie tylko ojcu marki Carlowi Abarthowi, ale też dziękuje wszystkim osobom, które na przestrzeni lat wniosły nieoceniony wkład w jej rozwój. To też jeszcze jedna okazja do utrwalenia więzi jednoczącej różne pokolenia klientów, zakochanych w marce, która nieustannie fascynuje, łącząc w sobie maksymalne osiągi, rzemieślniczy kunszt i ciągły postęp techniczny.

Podczas tych 70 lat Abarth ustanowił 10 rekordów świata, 133 międzynarodowe rekordy oraz odniósł ponad 10 tys. zwycięstw na torze. Jaki sekret stoi za sukcesem Abartha? O jednym z nich opowiedział Luca Napolitano, szef marek Fiat i Abarth dla regionu EMEA, wskazując, jak ważną rolę w historii marki odgrywają wyścigi: „Wyścigi są trudnym terenem, na którym testowane są, w najbardziej niesprzyjających warunkach, innowacyjne rozwiązania technologiczne, zanim zostaną one przeniesione do modeli Abartha z seryjnej produkcji. W ten sposób możemy uzyskać najlepsze wyniki pod względem osiągów, bezpieczeństwa i niezawodności, i zaoferować je naszym Klientom". I to Klientów przekonuje, czego najlepszym dowodem są rekordowe wyniki sprzedaży Abartha w ubiegłym roku w Europie, na poziomie blisko 23,5 tys. sztuk i wzrostem wysokości 35,6% w stosunku do 2017 roku.

Wyjątkowy jubileusz marka postanowiła uczcić wyjątkowym samochodem - edycją specjalną Abartha "70th Anniversary" dla modeli Abarth 595, rozpoznawalną dzięki specjalnemu logo, nadającym im ekskluzywny charakter. Warto dodać, że 70-lecie świętowano także podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Genewie, prezentując nowego Abartha 595 Esseesse ze słynnym emblematem oraz limitowaną edycję 124 Rally Tribute. 70. urodziny marki Abarth to prawdziwa podróż do korzeni legendy, by zrozumieć, skąd ona pochodzi i co sprawia, że samochody ze znaczkiem Skorpiona są natychmiast rozpoznawalne na każdej drodze i na każdym torze.

1949-2019. 70 lat marki z logo Skorpiona

Dziś może trudno w to uwierzyć, ale kariera Carla Abartha zaczęła się nie od samochodów, a od motocykli. Mając 20 lat, Carlo zdobył pierwszą wygraną, ścigając się na motocyklu Motor Thun, a rok później zbudował pierwszy spersonalizowany motocykl pod marką Abarth. Niestety, z powodu dwóch poważnych wypadków motocyklowych, w 1939 roku Carlo musiał zupełnie zrezygnować z kariery sportowej. I właśnie to wydarzenie otworzyło nową erę w jego życiu. W 1945 roku wyjechał do włoskiego Merano i uzyskał włoskie obywatelstwo. Następnie w 1949 roku Carlo założył firmę Abarth & C. produkującą zestawy tuningowe do samochodów, które poprawiały osiągi, moc i przyśpieszenie. Na szczególną uwagę zasługiwały zwłaszcza układy wydechowe, które z czasem stały się prawdziwą ikoną stylu „Abarth". Po zaledwie kilku latach Abarth & C. stał się globalną firmą, a od 1962 roku produkował około 257 tys. układów wydechowych rocznie.

Najlepsze lata rozwoju firmy to koniec lat 50. i 60. W 1956 roku, dzięki Fiatowi Abarth 750 zaprojektowanemu przez Bertone, marka pobiła rekord wytrzymałości i prędkości. 18 czerwca na torze Monza pobił on 24-godzinny rekord, uzyskując dystans 3743 km przy średniej prędkości 155 km/h.

W 1958 roku Abarth stworzył prawdziwe dzieło sztuki bazujące na nowym Fiacie 500 - całkowicie zmieniając mały samochód użytkowy i maksymalizując jego potencjał i osiągi. Wtedy też marka zintensyfikowała współpracę z Fiatem, który zobowiązał się przyznawać nagrody pieniężne Abarthowi za zwycięstwa i rekordy osiągane przez zespół. Zapoczątkowało to imponującą passę: 10 rekordów świata, 133 międzynarodowe rekordy, ponad 10 tys. zwycięstw na torze. Marka obrastała legendą. Złotą dekadą dla Abartha były lata 60., kiedy stał się synonimem szybkości, odwagi, osiągów i rozwoju.

W roku 1971 Abarth wszedł w skład koncernu Fiata, a legenda była kontynuowana w modelach Fiat 124 Abarth, zdobywcy tytułu Mistrza Europy w 1972 i 1975 roku, 131 Abarth, Mistrza Świata w 1977, 1978 i 1980 roku oraz Ritmo Abarth. Niestety, Carlo Abarth zmarł 24 października 1979 roku, pod znakiem Skorpiona, pod którym również się urodził. Ten znak zodiaku stał się symbolem założonej przez niego marki.

Wspaniała przeszłość wróciła ponownie w 2008 roku, kiedy to marka wprowadziła na rynek nową ofertę przygotowaną dla fanów sportów motorowych, oferując modele Abarth Grande Punto (2007) i Abarth 500 (2008), zestawy tuningowe do każdego samochodu oraz wersje wyścigowe Abarth Grande Punto Rally Super 2000 i Abarth 500 Assetto Corse. Od tej pory pojawiły się nowe modele: Abarth 695 Tributo Ferrari (2010), Abarth 595 Yamaha Factory Racing (2015), Abarth 695 Biposto Record (2015), Abarth 695 Rivale (2017), Abarth 124 spider i Abarth 124 rally (2016), Abarth 124 GT i nowy Abarth 595 (2018). Dzisiaj legenda marki z logo Skorpiona jest ciągle żywa dzięki nowej gamie Abartha 595 „70th Anniversary" oraz modelom takim jak nowy Abarth esseesse 595.