Skip to content Skip to navigation
ABARTH SKOŃCZYŁ W TYM ROKU 72. LATA

ABARTH SKOŃCZYŁ W TYM ROKU 72. LATA

Dokładnie 31 marca marka obchodziła swoje 72. urodziny. Fani Abartha mają wiele powodów do świętowania. Ponad 10 000 zwycięstw, 10 rekordów świata, 4 mistrzostwa świata w rajdach samochodowych, zwiększenie udziałów na rynku o 50% w porównaniu do zeszłego roku, a do tego nowa gama rocznika modelowego 2021 – sukcesy mówią same za siebie.

Historia sportowych dokonań Abartha splata się ze zmianami w logo marki z kultowym Skorpionem – zodiakalnym znakiem twórcy auta – które idealnie oddaje charakter „małego i zabójczo szybkiego” samochodu. W 1949 r. Carlo Abarth, inżynier o włosko-austriackich korzeniach, zakłada firmę Abarth & C. W kolejnym roku „Latający Mantuańczyk”, Tazio Nuvolari, zasiada za kierownicą Abartha 204A i wygrywa w słynnym wyścigu górskim „Palermo-Monte Pellegrino”. W 1954 r. na pamiątkę tego sukcesu założyciel marki wzbogaca jej logo o dwukolorową tarczę. W 1962 r. Abarth 1000 Bialbero po raz pierwszy zdobywa tytuł mistrza świata producentów, a na znaku firmowym pojawiają się trzy nowe elementy: flaga z czarno-białą szachownicą, napis „Campione del mondo” oraz wieniec laurowy.

Kolejne zmiany w logo są wprowadzone w 1969 r. Tym razem wystylizowany czarny skorpion ma uniesione szczypce, a tło stanowi biały napis „Abarth” na niebieskim tle. W 2019 r. z okazji 70. urodzin marki powstaje jubileuszowa wersja herbu z flagą w szachownicę. W tym samym roku w zaledwie 1949 egzemplarzach została wyprodukowana limitowana edycja 695 70° Anniversario z logo w innej kolorystyce.

Wszystkie samochody marki zdobi dodatkowo logo z emblematem znanym z modeli wyścigowych z lat 60. Charakterystyczna żółto-czerwona tarcza otaczająca skorpiona z błyskawicą w kolorach włoskiej flagi to hołd dla zaangażowania Abartha w sporty motorowe. Dzięki nim marka przetestowała innowacyjne rozwiązania, które sprawdziły się zarówno w poprawie osiągów i niezawodności samochodów wyścigowych, jak i drogowych. Abarth święci triumfy na torach wyścigowych do dziś. Jest dostawcą silników na mistrzostwach Włoch i Niemiec Formuły 4, w której często biorą udział przyszli mistrzowie Formuły 1, a model 124 Rally zdominował swoją kategorię w Rajdowych Mistrzostwach Europy w ostatnich trzech sezonach.

Z okazji 72. urodzin Abarth przygotował nową gamę modelową obejmującą wersje 595, Turismo, Competizione i Esseesse. Wszystkie propozycje łączą: sportowy charakter, radość z jazdy i pełne adrenaliny osiągi. Detale nowych modeli to hołd dla historii i sukcesów marki. Matowy lakier w kolorze Niebieskim Rally obecnego 595 Competizione nawiązuje do słynnego Fiata 131 Abarth Rally z lat 70. Nowe 17-calowe felgi aluminiowe są inspirowane felgami Lancii Delty Rally Integrale z lat 90. Więcej informacji o gamie modelowej z tego roku można znaleźć tutaj.

Abarth nie zapomniał też o entuzjastycznej społeczności swoich fanów. Z okazji swoich urodzin zachęcił do własnych interpretacji słynnego logo i przedstawienia istoty marki w kreatywny sposób w formie graficznej. Wybrane projekty będzie można obejrzeć w kanałach społecznościowych Abartha.