W tym roku mija 60. rocznica ukazania się Fiata-Abartha 850 TC, czyli pierwszego samochodu z logo Skorpiona ze skrótem „Turismo Competizione”. Dwie nowe wersje Abartha – 595 Turismo i 595 Competizione – skrywają dwa oblicza marki: styl i osiągi. Zarówno nazwą, jak i duchem nawiązują one do kultowego Abartha 850 TC – jednego z najsłynniejszych dzieł Carla Abartha, który w 1961 r. przekształcił cichy samochód rodzinny w funkcjonalną, lekką i szybką sportową bestię.
W latach 60. Fiat wprowadził na włoskie drogi modele 500 i 600. Na ich podstawie Abarth tworzył nowe warianty, które wielokrotnie wygrały wiele europejskich wyścigów. W 1961 r. założyciel słynnej sportowej marki dokonał jednej z najbardziej udanych transformacji w swojej karierze, za punkt wyjścia biorąc Fiata 600 D z 4-cylindrowym silnik rzędowym o pojemności 767 cm3. Stuningowana 600 zyskała chłodnicę oleju (początkowo pod przednim zderzakiem, później w jego miejscu). Aby jeszcze lepiej schłodzić coraz mocniejszy silnik, specjalne wsporniki utrzymywały w podniesionej pozycji tylną pokrywę silnika. Właśnie to stanowiło zapowiedź charakterystycznego tylnego spojlera Abartha.
Sukcesy Fiata-Abartha 850 TC na torze, szczególnie w wyczerpujących wyścigach wytrzymałościowych, uwydatniły osiągi oraz niezawodność modelu i jego kolejnych wersji, w tym 1000 i Radiale. Po zwycięskim wyścigu na dystansie 500 km w 1961 r. na legendarnej pętli Nordschleife toru Nürburgring w Niemczech powstała specjalna seria Fiata-Abartha 850 TC Nürburgring, a niedługo później nowa, jeszcze bardziej agresywna wersja o nazwie 850 TC Corsa/65. Abarth 850 TC wyróżniał się też eleganckim wnętrzem z deską rozdzielczą Jaegera i trójramienną aluminiową kierownicą. Produkcję modelu umożliwiała umowa zawarta z Fiatem na produkcję pewnej liczby egzemplarzy 600 D przeznaczonych specjalnie dla atelier Abartha na Corso Marche w Turynie, gdzie wykonywano ich modyfikacje.
Ukłon w stronę sportowej historii Abartha stanowią unikalne detale 595 Competizione i 595 Turismo. Nowy matowy lakier Niebieski Rally w wersji Competizione jest inspirowany kolorem Fiata 131 Abarth Rally z lat 70. XX w., a 17-calowe felgi aluminiowe nawiązują do designu Lancii Delty Rally Integrale z lat 90. Dodatkowo pod maską Turismo i Competizione pracuje mocny silnik wykorzystywany we włoskich i niemieckich bolidach Formuły 4 – 1.4 T-Jet, zgodny z normą Euro 6D-Final, rozwijający moc odpowiednio 165 i 180 KM w obu wersjach. Co ciekawe, skrót „TC” w historii Abartha informuje też o szczegółach technicznych. W modelu Abarth Ritmo TC 125 akronim oznacza „Twin Cam” i odnosi się do zastosowania dwóch wałków rozrządu w głowicy silnika tego modelu. Legendarny skrót wyraża jednak przede wszystkim niezwykłą umiejętność Abartha do łączenia sportowego zacięcia i funkcjonalności na co dzień.
Abarth 595 Turismo i Abarth 595 Competizione, dostępne w wersjach hatchback i cabrio z elektrycznie sterowanym, miękkim dachem, zostały zaprojektowane z myślą o dwóch różnych grupach odbiorców. 595 Turismo doceniają przede wszystkim miłośnicy znamiennego dla włoskiego granturismo połączenia stylu i komfortu. Pokochają je ci fani Abartha, którzy uwielbiają miasto i odważny styl życia. 595 Competizione jest z kolei stworzone dla fanów najlepszych osiągów i adrenaliny towarzyszącej sportowej rywalizacji. Model przypadnie też do gustu kierowcom, którzy lubią zarówno ekstremalną jazdę na torze, jak i tym, którzy nawet codzienne podróże zamieniają w niezwykłe przeżycie.
Tegoroczna gama Abartha 595 oraz odświeżone wersje 595 Turismo i 595 Competizione przyczyniły się do kolejnych sukcesów marki. Po udanym 2020 r., ze wzrostem udziału w rynku o prawie 50% w porównaniu z poprzednim rokiem, w czterech pierwszych miesiącach 2021 r. Abarth dalej odnotowuje dobre wyniki w Europie.